Dalam hidup ini tak semua yang kita ingini akan kita dapat malah kadangkala kita terpaksa berkorban hati dan perasaan apa lagi bila melibatkan perasaan orang lain...

Friday, January 22, 2010

MUTIARA HATI..

Dear diaries,
Saat ni, aku masih lagi kat opis..mls rase nak redah jem..jadi duduk2 sambil chat n bace blog..beberapa petikan pepatah arab yang menarik perhatian aku untuk berfikir dan merenung sesuatu.. terfikir jauh apa yang telah perbuat untuk agamaku??


“Agama menjadi sendi hidup, pengaruh menjadi penjaganya. Jika tidak bersendi, runtuhlah hidup dan kalau tidak berpenjaga, binasalah hayat. Kerana orang yang terhormat itu, kehormatannya itulah yang melarangnya berbuat jahat.”


Apakah pendirian hidup aku?
"Azamku tak mungkin kau jadikan kelabu
Tepis-tepis kata yg sinis
Yang panas ku jadikan membeku
Bahagia aku kemudi selalu
Biar ku menuju jalan tak berbiku
Biarkan cemburu berkubur
 Asalkan tak cemari hidupku
Biarkan ku senyum selalu
Tandanya ku tiada seteru Jangan kau terpenjuru
 Jangan kau bercelaru
Diriku bukan milikmu"


Ya, Diriku bukan milikmu sebab diriku milik TuhanKu,, sangat mendalam dan puitis..buat aku tersentuh..
"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."
Kehormatan boleh menghindari manusia berbuat jahat?? Kehormatan serta pandangan orang kepada kita dapat mendorong hati berusaha membuat yang lebih indah dan bagus..tp bila orang mula menghormati, segelintir pulak akan tidak senang..Biaselah manusia..

2 comments:

dlema.. said...

Roz..
sgt menarik kata2 dlm pepatah tuh...
mengajak muhasabah diri ini..

..Ya, Diriku bukan milikmu sebab diriku milik TuhanKu..BETAPA DLMNYA ERTI..

Suraya said...

HOI CIK ROSE......

AKU NIE AJAT KO NAK KENA SEPAK ERK HAHAHAHAHA......
AKU NAK TNY KO NIE NAK TK G WEDDING HANA 28HB FEB NIE...
KO TAK BLS FB AKU SIAP KOOOO.....
AKU BAKAR DIARY KO NIE....
HAHAHAHAHA....
BUKAK LAH FB TUE.....